Äpplen

Internationella Reumatikerdagen den 12 oktober

Reumatologen på SU/Sahlgrenska hade även i år öppen mottagning kl 8.00 - 12.00 och vände sig för tredje gången till personer med oklara ryggbesvär, denna gång till åldersgruppen 18-40 år.

Det var mycket personal på plats som arbetade snabbt och professionellt. Trettionio personer kom till mottagningen och tretton av dem fick möjlighet till återbesök för vidare utredning. Sveriges Radio P 4 Göteborg intervjuade Reumatolog Nicklas Nilsson i morgonprogrammet och en patient Zeba Löwen-Åberg, själv drabbad av Bechterews sjukdom, berättade om sin diagnos. Mona Eriksson från Reumatikerdistriktet i Göteborg samt Desirée Chalmers från Berig Bechterewreumatikernas intressegrupp medverkade.

Detta var fjärde året som Reumatologen SU ordnade öppet hus i samband med Internationella Reumatikerdagen.